Vernisáž výstavy PROSTORY Petera Kollára 3.dubna v Eagle Gallery
3.04.2025 v 19:00 hod.



Přijměte pozvání na vernisáž autorské výstavy nazvané PROSTORY grafika Petera Kolára, která se uskuteční ve čtvrtek 3.dubna v 19 hodinEagle Gallery, Kabinetu grafiky na Nemocniční ulici 8a v Šumperku. Všechna díla autora, včetně ojedinělých a poprvé vystavovaných prostorových grafik, jsou určena k prodeji pro návštěvníky galerie. Výstava potrvá do 29.května 2025.

Regionální osobností, která přijala pozvání, je tentokráte představitel firmy Agritec s.r.o., výzkum, šlechtění a služby. Představíme vám Zdeňka Muroně, jednoho z jednatelů a společníků firmy. Předpokládáme, že nám osvětlí, co obnáší zemědělský výzkum, který se na známém místě sídla společnosti provádí již od roku 1942 a objasní, co se vlastně v Šumperku děje na poli lnu, řepky, hrachu a kmínu.

Vernisáž svou produkcí doplní Michal Juřička, hudební umělec, pohybující se na hranici alternativy, písničkářství a lehkého indie. V letech 2014-2024 působil v kapele Trocha Klidu jako kytarista a songwriter, momentálně se věnuje své autorské tvorbě a na koncertech vystupuje převážně s pianem. V listopadu 2024 vydal své první album s názvem „73kg přiznání“, které si sám produkoval. Album obsahuje celou škálu emocí a hudebních projevů a některé songy z něj si můžete na vernisáži poslechnout.

Výstava představuje autorův rozsáhlý cyklus „Místa a prostory“, ve kterém zkoumá proměny prostředí pod vlivem lidské činnosti i jeho návrat do přírodního stavu. Kollár zpracovává témata krajiny opuštěné člověkem, civilizačních stop a jejich postupného pohlcení přírodou, ale také umělých prostor, které člověk obývá. Charakteristická je pro něj precizní práce s liniemi a strukturami, přičemž se pohybuje na pomezí impresionistické volnosti a přesně definované grafické formy. Autor v cyklu využívá latentní přítomnost člověka – fyzická postava je často nahrazena jeho stopami, předměty nebo prostředím, které po sobě zanechal. Tím vytváří silnou vizuální metaforu lidského působení a jeho důsledků.

Další tematickou linkou výstavy je cyklus „Lidské starosti“, který se soustředí na člověka a jeho existenciální témata. Reflektuje každodenní život, mezilidské vztahy, otázky sociální komunikace, izolace a vnitřní osamocenosti. Výjevy jsou inspirovány reálnými momenty a zachycují osobní příběhy autorova okolí. Dominantní roli zde hrají ženy a jejich postavení ve společnosti, mateřství, partnerské konflikty či otázky svobody a seberealizace. Autor využívá kontrast světla a stínu, často umisťuje postavy do protisvětla a záměrně zamlžuje jejich výrazy, čímž umožňuje divákovi vkládat do scén vlastní emoce a interpretace.

Výstava se dotýká i konceptu moci a vlastnictví v cyklu „Teritorium“. Tento soubor grafik sleduje fenomén ovládání krajiny a přírody člověkem, jeho snahu o kontrolu, která se však často ukazuje jako marná. Série je inspirována bývalou vojenskou oblastí, která byla opuštěna a postupně ji pohlcuje příroda. Kollár zde využívá vrstevnaté mapové kompozice, které evokují časovou proměnlivost krajiny i její proměnu v různých dimenzích – od geografie po mentální krajinu.

V rámci výstavy jsou prezentovány i práce z cyklu „Rooms“, který zkoumá psychologii lidského bytí v uzavřeném prostoru. Tento soubor grafik tematizuje každodennost a její opakující se vzorce, které se odehrávají v interiérech, jež jsou jakýmsi zrcadlem lidské existence. Místnosti v Kollárových grafikách nejsou jen fyzickými prostory, ale také mentálními krajinami, kde se odráží emoce, vzpomínky a skryté myšlenky. Často se zde objevují fragmenty nábytku, oken nebo záclon, které evokují pocit bezpečí, ale zároveň i jisté izolace. Světlo a stíny v těchto kompozicích hrají zásadní roli – občas přicházejí z venkovního světa jako naděje, jindy zase umocňují melancholickou atmosféru a introspektivní charakter těchto scén. Cyklus „Rooms“ tedy není jen o fyzických prostorech, ale především o psychologických stavech, které v nich lidé prožívají.

Další součástí výstavy je cyklus „Dive“, který se zabývá dynamikou pohybu, ponořením a transformací. Kollár v tomto souboru grafik experimentuje s vizuální metaforou víru, který symbolizuje nejen fyzický pohyb, ale i vnitřní procesy změny, nejistoty a přizpůsobení. Série kombinuje precizní grafickou práci s expresivními gesty a vrstvením barev, čímž vytváří silné vizuální napětí. Motivy vírů, proudění a hloubky odkazují na vztah člověka k neznámému, jeho ochotu či nutnost ponořit se do nejistých vod a podstoupit proměnu.

Výstava představuje Petra Kollára jako umělce, který mistrovsky ovládá grafické médium, zároveň jej však neustále posouvá do nových experimentálních poloh. Jeho díla jsou vizuálně působivá a hluboce reflektují současné otázky lidské existence, prostoru a času, ve kterém se pohybujeme.

Výstavu navrhla, kurátorský text sepsala a osobně dílo odborně zhodnotí a představí návštěvníkům kurátorka výstavy Mgr. Kristýna Jonová, pedagog VOŠ a SPŠ v Šumperku, působící na oborech Grafický a Průmyslový design.

Obchod s grafikou je během vernisáže otevřen.

Občerstvení bude pro návštěvníky jako obvykle k dispozici.

Další akce v Eagle Gallery:

Galerie Fabrika, Kabinet grafiky, Nemocniční 8a:

dernisáž výstavy 29.5.2025 – Peter Kollár, výstava grafiky

vernisáž výstavy 19.6.2025 – Konstantin Antiokhin (UA), výstava grafiky

Galerie Pavilon, Kabinet fotografie a malého umění, Radniční 25:

galerie má zimní přestávku

Děkujeme za trvalou podporu společnosti PLATIT a.s..

Těšíme se na vaši návštěvu.

Text s využitím zdrojů Tomáš Aberle, kurátorský text Kristina Jonová

Fotografie Tomáš Aberle, archív Petera Kollára, Kristýna Jonová, Michal Juřička

Plakát, pozvánka Jakub Karman

Mediace, web, FB  Marian Koza