Ohlédnutí za představením Ďábel proti bohu ve Velkých Losinách
v hod.
Autentické prostory, krásné počasí, dobrá návštěvnost, zajímavý doprovodný program, ale především skvělé herecké výkony – to byl pátek 3.8. na nádvoří zámku ve Velkých Losinách. Divadelní představení o čarodějnických procesech se jedním slovem vydařilo.
Než vás pozveme na další reprízu, která v našem regionu proběhne v adventním týdnu, a to dne 18.12.2018 v Klášterním kostele v Šumperku, přinášíme vám recenzi a několik fotografií.
Text i fotografie Jiří P. Kříž, deník Právo
Na koho vzít dneska osvědčené kladivo
Jiří P. Kříž, Právo
Divadla na hradech a zámcích nebo v prázdninových městských parcích mohou být jen zábavním odlehčením horkých letních večerů letošních tropů v Česku. Když se ale látky chopí třeba Michael Tarant, vsaďte na to, že to bude i kus docela slušného, smysluplného kumštu.
Potvrdilo se koncem minulého týdne na nádvoří renesančních Velkých Losin Žerotínů, kam Tarant péčí agentury Eagle Performance s podtitulem Čarodějnické procesy v Šumperku a ve Velkých Losinách přivedl Ďábla proti Bohu Marie Procházkové. Hru napsala na motivy románu Kladivo na čarodějnice Václava Kaplického a stejnojmenného filmu Otakara Vávry z roku 1969.
Ve znamení ďábla
K třípodlažním arkádám s jeleními trofejemi v každém oblouku a s torzem kašny mezi křídly zámecké budovy přibylo jeviště se stolem a s kostelními či farními předměty, velký kříž lehce proměnitelný v mučednický kůl či ve skřipec a několik dalších předmětů až po hrůzu vzbuzující mumii hlavy bez těla. Tvoří kulisu inscenace.
Zlovolného starce třesoucího se na majetek odsouzených, nedostudovaného právníka, vilně oplzlého a úchylného sadistu Bobliga z Edelstadtu, hlavního světského inkvizitora procesů 60. let 17. století ve Slezsku, a potom hlavně v letech 80. v moravských Sudetech, hraje s akcentovanou hrůzností Petr Komínek.
Jeho protivníkem je vzdělaný, tolerancí obdařený děkan šumperské katolické farnosti Lautner; v kraji, v němž u německých i českých obyvatel ještě půl století po zavedení represívního, vnuceného Obnoveného zřízení zemského doznívalo luteránství, ojediněle i odkaz českých bratří. Hraje ho jako názorově nezlomného, dlouho i třetímu stupni práva útrpného vzdorujícího člověka pevného charakteru Petr Král.
Také další role ztvárňuji herci Divadla Šumperk: Jiří Konečný, Olga Kaštická, a s nimi Tomáš Wurst, Karolína Ščučková, Betty Fahrnerová a Pavel Mareš.
Ve znamení recidivy
O čem dnes Kladivo na čarodějnice hrát? To Vávrovo po Romanci pro křídlovku (jeho vrcholné dílo) ve chvíli statečnosti ve zkáze nadějí roku 1968 se ohlédlo za politickými procesy 50. let, za divadlem zvaným účtování s nepřáteli lidové demokracie a za zhoubou svobody, pravdy, spravedlnosti a silných individualit.
Dnes nám nic takového přece nehrozí. Jenom se to kolem nás už zase začíná hemžit třeba nedostudovanými právníky. Kupčí se s akademickými tituly, jejichž nevzdělaní nositelé ve jménu pochybných a nenových ideologií, revanše a cíleně řízené nenávisti k jinak přemýšlejícím občanům, skupinám i k jiným rasám se už prosloužili či dosápali k moci. Vždycky to začíná mlčením, strachem, zlhostejněním.
Eagle Performance Marie Procházková: Ďábel proti bohu. Režie, úprava Michael Tarant, scéna Tomáš Wurst, hudba Darek Král, produkce Tomáš Aberle. Premiéra 25. května na nádvoří zámku v Bludově pod záštitou starosty Pavla Stona a rodiny Karla Morstein-Zierotina, psáno z reprízy 3. srpna 2018 na nádvoří státního zámku Velké Losiny.