Zveme vás na vernisáž výstavy Jiřího Slívy Sranda vítězí dne 22.září v Eagle Gallery
22.09.2022 v 19:00 hod.
Dlouho očekávaná výstava grafiky Jiřího Slívy má název SRANDA VÍTĚZÍ a vernisáží bude otevřena ve čtvrtek 22.září 2022 v 19 hodin v Eagle Gallery, v Galerii Fabrika v Kabinetu grafiky na Nemocniční ul. 8a v Šumperku. Výstava potrvá do 19.listopadu 2022, dernisáž výstavy je naplánována na středu 16.11.2022.
Vůbec poprvé v dějinách Eagle Gallery otevíráme také souběžně výstavu téhož autora s podnázvem Bluesology v Galerii Pavilon, v Kabinetu fotografie a malého umění, na Radniční 27 v Šumperku. Výstava s širší hudební, nicméně především bluesovou a jazzovou tematikou se stává součástí programu Blues Alive v Šumperku.
Výstavu mám pomůže otevřít v rámci cyklu Osobnosti regionu starosta města Šumperka Tomáš Spurný. Jistě jej není třeba představovat, navíc bývá častým návštěvníkem v Eagle Gallery, kde s ním všichni můžete debatovat třeba právě i o tématech týkajících se umění. Nám udělalo radost, že Tomáš Spurný přijal naše pozvání a pomůže nám autora poprvé přivítat na výstavě v Šumperku i později osobně po dernisáži výstavy, kdy bude Jiří Slíva čestným hostem festivalu Blues Alive v Šumperku.
Za dobrého počasí na terase a za špatného uvnitř zpříjemní vernisážový večer kapela HADACHE ve složení Gustav Vichta (kytara, zpěv), Karel Tesař (kytara), Slávek Přikryl (basová kytara, zpěv) a Petr Smrček (bicí), zvučí Mirek Přikryl. Skupina se představí vlastní tvorbou autorské dvojice Gustav Vichta (hudba) a Karel Tesař (text) ve stylu, který si sami nazvali temenické blues.
Plzeňský rodák Jiří Slíva (1947) představuje v rámci české grafické tvorby své generace zcela ojedinělý zjev. Není absolventem žádné výtvarné školy. Naopak. V letech 1966 – 1971 studoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.
„Mnohé z toho, co milý Pánbůh při svém velkolepém tvůrčím aktu raději vyřadil, varianty a verze, které nebyly uznány za dost vhodné a skončily na smetišti, přináší Slíva z Boží skládky zamítnutých možností zpět.“
prof. Jiří Šalamoun
Následujících osm let působil v oddělení prognostiky Ústavu pro filozofii a sociologii ČSAV. Už od středoškolských studií se aktivně věnoval hudbě (bicí, později kytara). Vedle toho psal básničky, které doprovázel drobnými kresbami. Na základě doporučení Jana Vodňanského začal od roku 1972 přispívat do Víkendu Mladé fronty. Tehdejší redaktorka Olga Hníková mu dokonce zřídila pravidelnou sobotní rubriku Slívky Jiřího Slívy. Tři roky na to mu Stanislav Holý nabídl spolupráci s Mladým světem, jehož poslední strana byla tradičně věnována humoru.
„Její (kresby) zdánlivé opatrnictví v sobě ve skutečnosti tají vysokou intelektuální kritičnost a lze říct, že způsob, jakým nás Jiří Slíva vtahuje do svého světa, je záměrně školácky prostý, aby tím jasnější a podmanitelnější, zapamatovatelnější byl styl jeho karikatury.“
prof. František Dvořák
V důsledku zhoršující se normalizační atmosféry odešel v roce 1979 z ČSAV. Postavení kreslíře na volné noze, jehož práce přetiskovala i zahraniční periodika, bylo však značně nejisté. Jiří Šalamoun jej proto seznámil se základy litografické techniky. Teprve jako grafik pod hlavičkou Art Centra si mohl Jiří Slíva udržel svou (nejen) profesní nezávislost už v čase předrevolučním. Asi o 13 let později se stal členem Sdružení českých umělců grafiků Hollar. V téže době jej Jiří Anderle přivedl k leptu a suché jehle. Řadu médií jeho bezbřehé imaginace a vytříbeného vizuálního vtipu doplnila přibližně v polovině 90. let malba.
„Přesto, že jeho kresby jsou jasně vedeny a je jim snadné porozumět, vyžadují delší pozorování. Kdo na Slívu čeká u hlavní brány, bude zklamán. (…) Jeho práce dosahují komiky nikoli formou kresby, přeháněním, ale spíše groteskností a jedinečností nápadu.“
Walter Hanel
Jiří Slíva se z kreslíře autodidakta, inspirovaného dílem Rolanda Topora, stal jedním z nejuznávanějších českých karikaturistů, ilustrátorů a grafiků. Ilustroval více než 180 knih a vydal 16 původních, tematicky určených knih kresleného humoru. Věnuje se i navrhování poštovních známek.
„Slívův humor je sice iracionální, ale ne mystický. Dobře mu rozumíme. Je to humor humánní a humanistický zároveň, nejnovější Chvála bláznovství.“
PhDr. Josef Kroutvor
Jeho práce zná publikum domácí i zahraniční (Německo, Francie, Švýcarsko, Nizozemí, Itálie, USA, Kanada, Izrael, ad.) Spolupracoval s periodiky Die Zeit, Die Welt, Stern, The Wall Street Journal, The New York Times, The Los Angeles Times, Playboy, Feinschmecker, Nebelspalter. Je přispěvatelem deníků Euro a Echo. Opakovaně byl oceněn na mezinárodních festivalech kresleného humoru. Jako hudebník je autorem dvou CD – Kup si bicí a Nemysli na to.
„Zkusme tedy jako východisko zařadit smysl pro nesmysl k těm našim přírodovědecky uznávaným pěti smyslům.“
Jiří Slíva
Další akce v Eagle Gallery:
Fabrika, Kabinet grafiky, Nemocniční 8a:
Jiří Slíva – grafika, vernisáž výstavy 22.9. – dernisáž 16.11.
Pavilon, Kabinet fotografie a malého umění, Radniční 27:
Jindřich Štreit – Být doma – probíhající výstava fotografií do 20.9.2022
Jiří Slíva – bluesová grafika u příležitosti Blues Alive v Šumperku, 22.9. – 19.11.2022
Zveme vás na slavnostní křest knihy Být doma fotografa Jindřicha Štreita, který se koná dne 16.září 2022 v 18:00 hod v Kostele Zvěstování Panny Marie v Šumperku (Kláštěrní kostel) za přítomnosti autora a s dalším programem.
Děkujeme za trvalou podporu společnosti PLATIT a.s..
Těšíme se na vaši návštěvu.
Text s využitím zdrojů Tomáš Aberle, kurátorský text Lukáš Koval
Foto Tomáš Aberle a Lukáš Koval
Plakát relin.cz
Mediace Marian Koza