Vernisáž výstavy VŠEDNÍ SLAVNOSTI Daniela Šperla v Pavilonu
27.04.2023 v 19:00 hod.



Ve čtvrtek 27.4.2023 v 19 hodin otevíráme další, již čtvrtou letní sezonu v Pavilonu vernisáží výstavy fotografií Daniela Šperla. Výstava má název Všední slavnosti a koná se v Eagle Gallery, v Kabinetu fotografie a malého umění, na ulici Radniční 27 v Šumperku.

Na otevření Pavilonu po zimní přestávce jsme pozvali kytarový orchestr ZUŠ v Šumperku. Orchestr byl založen v roce 2015 dirigentkou Eliškou Strachotovou a skupinou nadšených žáků zdejšího kytarového oddělení. Těleso se soustředí na hraní klasických a populárních skladeb zaranžovaných pro více kytar a jiné nástroje. V orchestru se kromě klasických kytar objevují i speciální strunné nástroje – akustická baskytara nebo sopránová kytara, ale také flétny nebo perkuse. Kytarový orchestr reprezentuje školu na významných koncertech a veřejných událostech.

Daniel Šperl se narodil 12.dubna 1966 v Táboře. Působí jako fotograf, kameraman, teoretik fotografie a kurátor.

Daniel Šperl: Autoportrét

Ačkoli Daniel Šperl pojmenovává rozsáhlou sérii svých fotografií „Všední slavnosti“, jedná se o vskutku nevšední, dosud neuzavřený cyklus černobílých snímků, který reflektuje dlouholetý, systematický a hluboce subjektivní zájem autora o dokumentaci sociálních námětů. Výběr dvanácti uměleckých snímků z let 1994 až 2022, které byly pro výstavu zvoleny ve výškovém formátu, zcela netypickém pro dokumentární fotografii, je pouhým zlomkem dosavadního cyklu, dokládajícím 29 let autorovy tvůrčí činnosti.

Soubor Všedních slavností, zachycený klasickým způsobem na černobílý kinofilm aparátem značky Leica, vykazuje veškeré přednosti analogové fotografie– mimořádné světelné vlastnosti, zrnitost dodávající snímku nezaměnitelnou atmosféru, či opravdovost filmového materiálu. Tyto principy dovolují Šperlovi vytvářet úmyslně neostré snímky podporující psychologický efekt scény a sílu zaznamenaného okamžiku.

Daniel Šperl: Pocinovice, 2000

Nesledujeme jen technickou a formální invenci autora, který v době největšího rozvoje digitální fotografie s obdivuhodnou neústupností respektuje tradiční metody a postupy, ale zejména nás poutá složka obsahová. Vedení dialogu mezi fotografem a divákem je základem percepce sociální dokumentární fotografie, která nesleduje estetické hodnoty ani prvoplánové, předem připravené kompozice.

Daniel Šperl: Klášter u Golčova Jeníkova, 2016

Fotografie Daniela Šperla jsou vizuálním převyprávěním prchavých momentů lidského života, které bychom bez této možnosti zastavení času nedovedli postřehnout. Momenty, které nám připadají prosté, ba „všední“. A přesto je každý zachycený okamžik naší vlastní soukromou „slavností“. Chvíle rozpustilého mládí i moudrého a klidného stáří, chvíle melancholické a duchovní.

Daniel Šperl: Dobřín, 2020

Častými náměty cyklu jsou motivy soužití člověka se zvířaty a vztahy k hodnotám křesťanské víry, či folklorních tradic. Všechny fotografie spojuje nevyslovená vřelost, která se stává prostřednictvím autorova vidění téměř hmatatelnou. Křehkost a intimita snímků je však především dána schopností fotografa získat si důvěru lidí,

Kurátorský text Barbora Vlášková

Daniel Šperl: Veveří, 1996

Výběr fotografií, odborné zhodnocení, kurátorský text a komentář si pro vás připravila Mgr. Barbora Vlášková, kurátorka uměleckých sbírek Památníku národního písemnictví v Praze.

Akce Eagle Gallery:

Fabrika, Kabinet grafiky, Nemocniční 8a:

Petr Fiala – PERSPEKTIVY – probíhající výstava grafiky ukončená dernisáží 25.5.2023

Herbert Kisza – výstava grafiky k 80.narozeninám umělce, vernisáž 22.6.2023

Děkujeme za trvalou podporu společnosti PLATIT a.s..

Těšíme se na vaši návštěvu.

Kurátorský text a životopis autora Barbora Vlášková

Promo text s využitím zdrojů Tomáš Aberle

Plakát, průvodce Jakub Karman

Medializace Marian Koza

Produkce Eagle Technics s.r.o. pod značkou Eagle Gallery